INDEX DE FONTS

Aquí podreu trobar alfabeticament les fonts suggerides, tant les trobades i descrites com les pendents de recerca.

dimarts, 17 d’octubre del 2017

EL SOT DE L'INFERN. L'OBACH NORD

Recorregut: 16Km
Horari: 4h30
Dificultat: Difícil. Es tracta d'un recorregut molt llarg. Tot i que la majoria de camins estan ben fresats, s'ha d' estar acostumat a caminar per muntanya i de la zona per tal de segir la ruta.

Iniciarem el nostre recorregut el l'Alzina del Salari, en el Km11 de la carretera que puja al Coll d'Estenalles on trobarem un dels parkings habilitats del Parc Natural. Just darrera d'un panell d'informació trobarem un camí que s'enfila pel bosc trobant en pocs metres una de les fraccions de l'empedrat original del camí que anava de Terrassa a Mura anomenat com els Graons de Mura.
Als 5min de pujada trobarem una bifurcació de camins on haurem de pendre el de la dreta que inicialment baixa i trobans de seguida una torrentera la va resseguint de forma planera fins creuar-la finalment, es aquí on el camí s'estreny. Més endevant trobarem una altre bifurcació on haurem de pendre el ramal de la esquerra on trobarem de nou en la torrentera la Font dels Traginers.(41º39.642N-1º58.551E)

Desde aquí trobarem un corriol a mà esquerra que va pujant i va agafant més caracter de camí trobant en una zona de llaçades un altre sector de l'empedrat dels Graons de Mura. Finalment arribarem al Coll de Boix on en direcció N, a pocs metres, trobarem un pista que haurem pendre en la mateixa direcció. A pocs metres a mà esquerra trobarem la impressionant Alzina dels Vents.

Resseguirem la pista uns metres fins trobar un camí indicar a mà esquerra que va en direcció a Mura. Trobarem pocs metres més enya una altre estaca indicadora on sortirà a mà esquerra un corriol que en pocs metres trobarem tallat per un balcó rocallós que dona a la vessant oest de la Serra de l'Obac. Haurem de franquejar a mà dreta on el corriol va baixant en direcció N esquivan una succesió de bandes rocalloses fins arribar finalment a la Font dels Debanadors (41º40.110N-1º58.285E) que trobarem a mà esquerra dins una bauma.

Ara pendrem a l'equerra de la bauma un corriol que baixa fent unes zig-zags fins que es transforma en una pista ample que baixa en direcció N cap a Mura. Crec que ès de nova construcciò perque el terra del carril encara no estava gaire aplanat i la cartografia que portava (Ed Alpina 2013-14) ho marca com un corriolet....

Més endevant la pista ès bifurca, un trencall a cada costat de la torrentera. Nosaltres pendrem el ramal dret on en pocs metres trobarem un revolt amb una enorme pedra en forma de cub a mà dreta. en aquest punt baixem per on podem a la llera del torrent. Veurem que aigues a vall es fa més rocallòs i escarpat, a la dreta un degotall deixa una marca marrón a l'esquerra. Jo vaig remontar el torrent uns pocs metres fins trobar el punt on sortia aigua just a sota d'unes roques i vegetació, el cabdal es mantenia aigües avall. Interpreto que això es la Font del Naixement (41º40.234N-1º57.988E).

Continuem pista avall durant mig kilometre aproximadament fins que acaba el seu recorregut i on sembla un carrerò sense sortida trobarem un corriolet que continua en direcció N (suposo que es tracta del traçat original), primer per una zona de bosc exuberant i desprès, ja a més alçada, per terrenys més rocallosos fins arribar a un collet a la dreta del Puigbó on trobarem un camí carener.

Pendrem aquest camí per la dreta on en una decena de metres trobarem un corriol que baixa en direcció N per un llom boscòs, desprès gira a la dreta per creuar el Torrent del Codolosos i tornar a baixar al N fins trobar en uns 5min un corriolet fitat que baixa cairebé a la llera del torrent i on trobarem dins una bauma la bonica Font de l'Estel o del Codolosos (41º40.893N-1º58.437E*****).

Desfem el corriol fins trobar de nou el camí carener que ara haurem de pendre en direcció O cap al Puigbò i després, en la collada abans del Puig Andreu trobarem un camí que baixa en direcció S fent unes amples zig-zagues per anar a petar al fonts del Torrent del Sot de l'Infern. Aquí haurem de pendre la pista va per la dreta vorejant cap a l'O una banda rocallosa. La pista va a petar en uns 300m a una altre pista. en la mateixa intersecció, just en front podren trovar una entrada que ens duurà a la Font del Juncar (41º40.549N-1º57.533E*****).

Tornem a la bifurcació de pistes i prenem la que va a buscar la que creua el torrent. Just en aquest punt ens endinçarem per la seva llera per cercar tres surgències. La primera la trobem allà mateix, a l'esquerra a sota d'una roca, es tracta de la Font del Plàtan (41º40.499E-1º57.564E*****). Continuem torrent a baix per la mateixa llera més o menys transitable. Quan  ja comencem a trobar bastanta vegetació podrem trobar a ma esquerra, sota un gran boix la Font del Senyoriu (41º40.541N-1º57.478E*****) i una desena de metres més la Font d'en Grau i Vancells.

Com continuar per la llera es fa impossible haurem de recular fins trobar la pista que agafarem per la dreta (vessant esquerra hidrogràfica). Continuem durant uns 500m intuïnt dins el torrent el Pla dels Til.lers. Si us serveix de fita, un jovenet i prim pi a mà esquerra de la pista es troba just en front d'una traça que ens duurà a la llera del torrent just en el Pla dels Til.lers. Es tracta d'un plà rocallòs en la llera del torrent encaixat entre dos salts d'aigua. Allà on desemboca la traça trobarem una gran roca i uns 5-10m amunt podrem trobar la Font dels Til.lers (41º40.639N-1º57.324E*****) just a sota d'un arbust al bell mig del torrent. Moltes fons indican que ja no existeix la font, que estava mal ubicada en els mapes, que havia estan malmesa per la construcció de la pista,...però si, donc fe de que existeix i amb un considerable cabdal d'aigua.

Tornem a la pista i desseguida trobarem una bifurcació prenent el trencall de la esquerra. La pista es transforma desseguida en un corriol que puja dins un bosc ferèstec i humit fins arribar a un camí carener que pendrem per la dreta fins el Coll de la Creu dels Alls. Desde aquí trobarem un camí a l'esquerra que baixa al fons de la vall a buscar la pista de Mata-Rodona, Just arribat a la pista, just en front trobarem la Font dels Horts (41º40.147N-1º56.748E).

Seguim la pista a l'esquerra durant uns 2.5Kg i en un revolt molt pronuncial trobarem la Font de la Gorina (41º39.820N-1º57.315E) al travessar el Torrent del Roure Llarg.

Continuem per la pista que va vorejant la formació rocallosa del Castellot. Ja a la vessant S podrem trobar a mà dreta d'un revolt un corriolet que baixa pronunciadament al fons del Torrent del Figueret, havent passat per una enorme fita d'algun excursionista aburrit. Una vegada assolit el fons del torrent el corriolet el travessa i ara puja (en direcció S a buscar el Turò de l'Espluga), en pocs metres trobarem que el camínet travessa un petit torrent que le podrem veure en veure el terra molt calcificat i molta humitat. per trobar la Font del Bosquet el millor es pujar uns metres seguint el corriol, passar un revolt tancat a la dreta i en el següent revolt a esquerres trobarem una fita que ens indica entrar en direcció al torrent. aquí trobarem les runes de la Font del Bosquet (41º39.470N- 1º57.084E*****).

Tornem a la pista que continuarem direcció E durant uns 15-20min fins trobar un revolt tancat que puja a l'esquerra a buscar el Coll de Boix. A uns 200m de pujada trobarem un corriolet a mà esquerra que ens duurà a l'amagada Font de la Cort Fosca (41º39.483N- 1º57.837E). Tornem a la pista fins trobar el Coll del Boix i d'aquí desfer camí fins el punt de partida.