INDEX DE FONTS

Aquí podreu trobar alfabeticament les fonts suggerides, tant les trobades i descrites com les pendents de recerca.

diumenge, 1 de setembre del 2019

ANTIGUES VINYES, ANTIGUES FONTS. SANTA CREU DEL PALOU

Recorregut: 12Km
Horari: 4h
Dificultat: Mitjana, recorregut llarg pero que transcorre practicament tot per pistes amples. La dificultat està en la recerca dela Font de la Guineu, que es tracta d'una traça de corriol amagada i molt coberta de vegetació.

Aquest recorregut ès pràcticament calcat a un post antic de l'any 2009 però que ara, amb més experiència i bibliografia, he pogut complementar amb unes antigues fonts que no coneixia en aquell moment. A mitjans del s.XIX totes aquestes terres enclavades en les valls del NO de la serra del Obac, en la comarca del Bàges, estaven explotades massivament en el conreu de la vinya, com ho demostren les nombroses construccions de pedra seca i tines que hi podrem trobar. Els antics pagesos necesitaven de punts d'aigua propers als seus camps de conreu i per això aprofitaven qualsevol surgència que la natura els proporcionès.

Aquesta vegada he pogut compartir la meva recerca amb el Hugo, el meu amic de tota la vida, que he pogut animar (o enredar) perqué m'acompanyès.

Desde el Pont d ela Vilomara, en el seu extrem N, carretera direcció a Rocafort, just passada la rotona, pendrem el carrer que entra a la dreta i en pocs metres trobarem el Camí de la Casa Nova, una còmode pista per vehicles que ens endinsarà en direcciò SE per la amplia vall per on trascorre la Riera de la Casa Nova. Allà on la pista travessa la llera del torrent i ens trobem una bifurcació de pistes podem deixar el cotxe. En aquest punt podrem trobar la Font Nova (41º41,3450N-1º53.8620***), penjada un parelld e metres amunt, en la vessant vertical esquerre (hidrogràfica) del torrent.

Ja a peu pendrem la pista cimentada, que gira a l'esquerra i sust desprès a la dreta guanyant alçada. Just en aquest segon revolt trobarem un camí carreter quer va a buscar el Torrent de la Font de la Rovira. A uns 300m, just allà on el camí travessa la torrentera haurem de entrar a la seva llera per trobar en pocs metres a la dreta la Font del Sala (41º41,4970N-1º54,0200E***).

Continuem camí amunt, tornem a travessar el torrent, deixem una bifurcació a la dreta per continuar parel.lels a la torrentera fins trobar un tancat revolt que torna a travessat el torrent, trobarem aquí un discret caminet que puja abruptament per la dreta del torrentera. En uns 200m veurem que podrem baixar a la seva llera sense dificultats just per sobre d'un salt d'aigua que haurem de baixar pel seu punt feble a l'esquerra. En pocs metres, mantenint-nos en aquesta vessant esquerra, podrem intuir una traça que ens duurà a un bosquet de boix on podrem trobar amagada la Font de la Rovira (41º41,3740N-1º54,6840E***).

Tornem a la pista principal on, just en aquest tancat revolt, trobarem un cami que entra en el bosc en direcció NE. Aquest camí va transcorre paral.lel al torrent per girar a la dreta desprès guanyant alçada, bastant cobert de vegetació però tot i així transitable, i tornar a girar a l'esquerra ja a dalt del turonet per petar finalment a una pista que haurem de pendre per l'esquerra fins a trobar en pocs metres un ampli creuament de camins. Continurem per la pista que trobarem frontalment, direcció E. En uns 200m, en un revolt, trobarem un camí carreter que ens duurà en pocs metres a la Font del Canelles (41º41,2860N-1º55,1770E***).

Tornem a la pista principal i continuem per trobar en pocs metres un creuament de camins. Baixarem pel revolt de la dreta per girar de nou a l'esquerra, continuarem durant uns 10min, passant per les Tines del Companyò i deixant un trencall a la dreta (que haurem de pendre a la tornada) per trobar després un revolt tancat que travessa una torrentera. Aquí haurem de pujar amunt, salvant un desnivell rocallòs d'un metre i on trobarem una traça de corriol que es deixa remontar paral.lel a la torrentera, de vegades massa envardissada. En la llera del torrent, a la esquerra arran de roca trobarem la Font del Boines (41º41,2280N-1º55,8320E***).

Tornan a la pista per continuar uns 500m on trobarem, desprès d'un pronunciat revolt una bifurcació que pendrem per la dreta, aquesta pista baixa per creuar el Sot de l'Infern i anar per la dreta de la seva llera. Havent passat un parell de torrentres laterals trobarem un corriolet, indicat amb una discreta fita de pedres, que puja abruptament i en ocasions tremendament embardissada. El corriol remonta tot girant a la dreta i desprès a l'esquerra on ja podrem trobar restes d'aigua i basals aprofitats pels senglars. Salvant les bardisses trobarem finalmnet la Font de la Guineu (41º40,7960N-1º56,2380E***). Aquesta font està destinada a quedar oblidada i perduda si no es va visitan amb certa freqüecia i el corriol es va fent transitable. Animo a que la visiteu.

Desfem camí, deixem del Torrent del Sot de l'Infern, tornem a passar per la Font del Boines i abans de tornar a trobar les Tines del Companyò, haurem de pendre la pista que baixa a l'esquerra i que, en pocs metres, al travessar la llera d'un torrent intuïrem que un cami remonta per la mateixa llera. Aquí mateix trobarem un degotall en la pared esquerra de la torrentera, es tracta de la Font de Primavera (41º41,115N-1º55,610E***).

Tornem a la pista i la continuem en direcció O. Als pocs metres trobarem un corriolet a mà esquerra que ens duurà a les runes de l'esglèsia de la Creu del Palou, interesant indret que data del segle XII

Podrem baixar de nou a la pista desde l'absis de l'esglèsia, on trobarem un corriolet que baixa abruptament fins la pista a tocar del Panta de la Creu del Palou. Prenem la pista en direcció O, tot deixant en pocs metres la pista que puja al Farell, i que en pocs metres travessarà la llera del torrent. En aquest punt haurem de deixar la pista per ficar-nos per la mateixa llera. Allà on hi podem intuïr un "meandre" trobarem frontalment, a uns tres metres d'alçada la Font del Farell (41º40,8950N-1º55,3570E***).

Per visitar el imprescindible Pou del Farell, hem de pensar que es trova gaire bé en la vertical de la font. ês terreny transitable per la dreta però haurem de girar a l'esquerra per guanyar alçada i poder trobar així la feixa on es troba el pou. El corriolet, si es que hi ha, està bastant embardissat però amb intuició es deixa fer tot arribant al Pou del Farell (41º40,8670N-1º55,3460E***). Desde aquí es veu un camí més ample que puja, per tant suposo que existeix un accès més fàcil al pou desde la masía del Farell. Podem observar que el pou te gravat l'any 1616.

Tornem a la pista que continuem avall, abans de trobar les runes de Can Padre trobarem un trencall a l'esquerra que haurem de pendre per arribar finalment al punt de partida, allà on es trova la Font Nova, en el meu cas on hi vaig deixar el cotxe.

David Hernández ha dit...

Hola Jimmy,

Anteriorment ja he deixat algun comentari al teu blog de fonts del nostre Parc Natural.

Començaré per les coses positives. Gràcies a la teva ruta de fonts per la riera de Rellinars he retrobat la font del Pastor, i l'he pogut restaurar. T'haig d'agrair la indicació de l'estaca de ferro. Ho pots veure al meu blog Amagatalls de Sant Llorenç del Munt i l'Obac.

La part que m'enutja és que en aquesta ruta de fonts entre Mura i el Pont de Vilomara no has fet cap referència bibliogràfica o webgràfica (digues-li com vulguis) del lloc on vas trobar la informació per localitzar la font de la Rovira i la font de la Guineu, o sigui, el meu blog abans esmentat.

Ja sé que tu funciones així amb totes les fonts que trobes, però vull deixar aquí i per escrit la meva queixa. La teva forma de "treballar" no és la correcta, i tu ho saps perfectament. Així no et guanyaràs el respecte del "món" excursionista. Sí, només per aquest important detall de posar les fonts bibliogràfiques que has fet servir!!!